Jak rozmawiać z dziećmi o naruszeniu przestrzeni powietrznej?
W obliczu niepokojących wydarzeń dzieci często słyszą strzępki informacji — w domu, w szkole, w mediach. Czasami to, czego nie rozumieją, budzi w nich większy lęk niż sama sytuacja. Jak wspierać dziecko, gdy w wiadomościach pojawiają się komunikaty o naruszeniu przestrzeni powietrznej?

Twoje opanowanie to dla dziecka sygnał bezpieczeństwa. Jeśli Ty jesteś spokojny/a, dziecko odbiera świat jako bardziej przewidywalny.

Młodsze dzieci potrzebują prostych, konkretnych wyjaśnień bez nadmiaru szczegółów.
Starsze dzieci mogą pytać o fakty — warto wtedy odwołać się do sprawdzonych źródeł, unikając spekulacji.

Zamiast od razu uspokajać, wysłuchaj. Zapytaj:
„Co o tym myślisz?”
„Jak się z tym czujesz?”
Pozwól, by dziecko wyraziło lęk, złość czy ciekawość.

Dzieci mają tendencję do tworzenia scenariuszy opartych na zasłyszanych strzępach informacji. Pomóż im rozróżnić to, co pewne, od tego, co jest tylko domysłem.

Podkreśl, że są dorośli, którzy czuwają nad bezpieczeństwem — piloci, wojsko, służby. Dzieci potrzebują wiedzieć, że ktoś dorosły ma sytuację pod kontrolą.
Na koniec możesz dodać:
„Jestem tu, by odpowiedzieć na Twoje pytania i zawsze możesz przyjść do mnie, jeśli poczujesz niepokój.”

Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna we Włodawie
