Przegląd najnowszych informacji

Poradnii Psychologiczno - Pedagogicznej we Włodawie

Informacja

Informacja Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 16 września 2025 r. dotycząca szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2025/2026.
Informujemy, że podobnie jak w latach ubiegłych zgodnie z art. 44zzr ust. 17 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2025 r. poz. 881) w szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych dyrektor szkoły, na wniosek rady pedagogicznej, może wystąpić do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z wnioskiem o wyrażenie zgody na przystąpienie ucznia albo absolwenta do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, nieujętych w komunikatach o dostosowaniach (Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2025 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2025/2026 oraz Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2025 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2025/2026).
Zatem jeżeli rada pedagogiczna uzna, że dany uczeń lub absolwent chory przewlekle wymaga przedłużenia czasu przeprowadzania egzaminu, powinna przekazać stosowny wniosek dyrektorowi szkoły, który powinien w tej sprawie przekazać stosownie umotywowany i udokumentowany wniosek do dyrektora OKE. Dyrektor OKE - na podstawie analizy wniosku oraz dokumentacji - podejmie rozstrzygnięcie i przekaże je szkole.

Miesiąc świadomości nowotworów wieku dziecięcego 

 
 
 
 

Tydzień Budowania Relacji i Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej – materiały edukacyjne

Ministerstwo Edukacji Narodowej serdecznie zaprasza do udziału w dwóch ogólnopolskich inicjatywach, które odbędą się w dniach 29 września - 3 października 2025 r.:
  • Tydzień Budowania Relacji - dla przedszkoli,
  • Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej – dla szkół podstawowych, ponadpodstawowych i placówek oświatowych.
Inicjatywy te mają na celu promowanie zdrowych relacji, empatii i wsparcia w środowisku przedszkolnym i szkolnym, a także budowanie świadomości na temat różnych form przemocy (fizycznej, psychicznej, cyberprzemocy) i sposobów reagowania na nie. W ramach akcji odbywają się warsztaty, spotkania i inne działania, mające na celu stworzenie bezpiecznej i przyjaznej atmosfery, gdzie każdy czuje się ważny i szanowany.

Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Instytutem Badań Edukacyjnych, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, NASK i organizacjami pozarządowymi przygotowało pakiet materiałów edukacyjnych dostosowanych do wieku dzieci i młodzieży, które przekazujemy w załącznikach poniżej. Zaproponowane zabawy, scenariusze zajęć i kampanie profilaktyczne można wykorzystać podczas Tygodni i przez cały rok. Zachęcam do zaangażowania w akcję całej społeczności przedszkolnej i szkolnej - nauczycieli, dzieci, uczniów i rodziców oraz zaproszenia specjalistów: psychologów, terapeutów, mediatorów, arteterapeutów i przedstawicieli instytucji społecznych i prawnych.

Dlaczego to ważne:
  • 44% młodych osób w 2023 r. doświadczyło przemocy psychicznej, a 48% fizycznej.
  • 79 % dzieci i nastolatków choć raz zetknęło się z przemocą.
  • 26% nastolatków było ofiarami przemocy seksualnej bez kontaktu fizycznego, a co trzynasty - z kontaktem.
  • 32% doznało przemocy ze strony bliskiego dorosłego.
Pod koniec września szkoły otrzymają dostęp do Platformy Diagnozy - bezpłatnego narzędzia do badania potrzeb rozwojowych uczniów, które pomoże planować dalsze działania wychowawcze.
 
 
 

Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej – materiały do wykorzystania

Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej – materiały do wykorzystania


Ministerstwo Edukacji Narodowej razem z Instytutem Badań Edukacyjnych, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, NASK i organizacjami pozarządowymi przygotowało pakiet materiałów edukacyjnych dotyczących przeciwdziałania przemocy. Są wśród nich scenariusze zajęć, pomoce dydaktyczne i propozycje działań profilaktycznych. Warto sięgnąć po te materiały zwłaszcza w Tygodniu Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej w dniach 29 września – 3 października br.

Wyniki badań na temat przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej dotykającej dzieci i młodzież są alarmujące. Nasila się także zjawisko przemocy rówieśniczej, która przybiera różne formy: od wyśmiewania i wykluczania, przez niszczenie rzeczy, hejt w Internecie i rozpowszechnianie nagrań lub zdjęć bez zgody, po szantaże i „szon patrole”. W związku z tym niezwykle istotne jest zintensyfikowanie działań profilaktycznych w szkole, w domu i w relacjach rówieśniczych.

W listach skierowanych do nauczycieli, uczniów i rodziców Minister Edukacji Barbara Nowacka wyjaśniła, jaki cel przyświeca tej akcji: „Chcemy, aby każde dziecko wiedziało, że nie musi godzić się na ośmieszanie, wykluczanie czy przemoc, a po pomoc można sięgać bez wstydu i strachu”. Przy okazji przypomniała, że przeciwdziałanie przemocy, profilaktyka uzależnień, wsparcie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz reagowanie na kryzysy należą obecnie do głównych priorytetów polityki oświatowej państwa.

Do wspólnych działań na rzecz budowania dobrych relacji i wzmocnienia kultury szacunku w szkołach zachęcamy całe środowisko edukacyjne – dyrektorów, nauczycieli, wychowawców, uczniów i rodziców, a także psychologów, mediatorów, terapeutów oraz przedstawicieli instytucji społecznych i prawnych.

Zachęcamy do zapoznania się z listami Minister Edukacji Barbary Nowackiej i korzystania z załączonych materiałów pod poniższym linkiem:

https://ore.edu.pl/2025/09/tydzien-przeciwdzialania-przemocy-rowiesniczej-materialy-do-wykorzystania/

Poradnik bezpieczeństwa

Jak rozmawiać z dziećmi o naruszeniu przestrzeni powietrznej?✈️✈️✈️

Jak rozmawiać z dziećmi o naruszeniu przestrzeni powietrznej?
W obliczu niepokojących wydarzeń dzieci często słyszą strzępki informacji — w domu, w szkole, w mediach. Czasami to, czego nie rozumieją, budzi w nich większy lęk niż sama sytuacja. Jak wspierać dziecko, gdy w wiadomościach pojawiają się komunikaty o naruszeniu przestrzeni powietrznej?
🔹 1. Zachowaj spokój — dzieci czytają nasze emocje
Twoje opanowanie to dla dziecka sygnał bezpieczeństwa. Jeśli Ty jesteś spokojny/a, dziecko odbiera świat jako bardziej przewidywalny.
🔹 2. Dopasuj rozmowę do wieku
Młodsze dzieci potrzebują prostych, konkretnych wyjaśnień bez nadmiaru szczegółów.
Starsze dzieci mogą pytać o fakty — warto wtedy odwołać się do sprawdzonych źródeł, unikając spekulacji.
🔹 3. Daj przestrzeń na emocje
Zamiast od razu uspokajać, wysłuchaj. Zapytaj:
„Co o tym myślisz?”
„Jak się z tym czujesz?”
Pozwól, by dziecko wyraziło lęk, złość czy ciekawość.
🔹 4. Oddziel fakty od wyobrażeń
Dzieci mają tendencję do tworzenia scenariuszy opartych na zasłyszanych strzępach informacji. Pomóż im rozróżnić to, co pewne, od tego, co jest tylko domysłem.
🔹 5. Daj poczucie bezpieczeństwa
Podkreśl, że są dorośli, którzy czuwają nad bezpieczeństwem — piloci, wojsko, służby. Dzieci potrzebują wiedzieć, że ktoś dorosły ma sytuację pod kontrolą.
Na koniec możesz dodać:
„Jestem tu, by odpowiedzieć na Twoje pytania i zawsze możesz przyjść do mnie, jeśli poczujesz niepokój.”
💬 Rozmowa z dzieckiem to nie jednorazowa sytuacja — to proces. Wracajcie do tematu wtedy, kiedy ono tego potrzebuje.
Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna we Włodawie
 
 

Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna we Włodawie

Partyzantów 17
22-200 Włodawa

tel/fax.: 82 572 12 71
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Sekretariat poradni jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00.

 

Godziny Pracy

Pracownicy Pedagogiczni:

  • Poniedziałek - od 8.00 do 16.00
  • Wtorek - od 8.00 do 17.00
  • Środa - od 8.00 do 17.00
  • Czwartek - od 8.00 do 17.00
  • Piątek - od 8.00 do 16.00

 

Adres e-Doręczenia:

AE:PL-10543-60585-SARBH-20

Raport o stanie dostępności 2025