OFERTA
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ WE WŁODAWIE
skierowana do przedszkoli, szkół, placówek oświatowych a także placówek opiekuńczo – wychowawczych, ośrodków kultury, ośrodków pomocy społecznej i innych instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny w obszarze powiatu włodawskiego obowiązująca w roku szkolnym 2025/2026
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna we Włodawie jest poradnią specjalistyczną. Diagnozuje i wydaje orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i uczniów: niesłyszących, słabosłyszących, niewidzących, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, z autyzmem,
w tym Zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, niedostosowanych społecznie
i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, jak również orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD).
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna we Włodawie udziela bezpośredniej pomocy dzieciom, młodzieży i rodzicom na terenie poradni oraz rodzicom i nauczycielom na terenie przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, a w ramach współpracy ze środowiskiem na terenie, lub w ramach działań, placówek opiekuńczo – wychowawczych, kulturalnych, ośrodków pomocy społecznej i innych działających na rzecz dziecka i rodziny. Oferowane działania określone są Statutem Poradni oraz kierunkami Polityki Oświatowej Państwa przewidzianymi do realizacji w roku szkolnym 2025/2026 i są odpowiedzią na zapotrzebowanie środowiska, placówek oświatowych i poszczególnych grup odbiorców.
KORZYSTANIE Z USŁUG PORADNI JEST DOBROWOLNE I BEZPŁATNE.
Zakres oferty:
- Diagnoza.
Celem diagnozy jest określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i wychowawczych oraz możliwości psychofizycznych dziecka lub ucznia w odniesieniu do zgłaszanego we wniosku problemu.
Pełna diagnoza dziecka/ucznia w Poradni obejmuje:
- rozmowę z rodzicem/opiekunem prawnym lub pełnoletnim uczniem dotyczącą rozwoju dziecka, jego zainteresowań, mocnych stron oraz problemów i trudności, a także sytuacji rodzinnej,
- badanie psychologiczne polegające na zastosowaniu wystandaryzowanych testów psychologicznych, które służą do oceny rozwoju poznawczego, językowego, emocjonalnego i społecznego,
- badanie pedagogiczne, podczas którego badane są umiejętności szkolne ucznia (w tym pisanie, czytanie, liczenie),
- badanie logopedyczne dla dzieci, które ujawniają trudności w mowie,
- analizę dostarczonej przez rodzica/opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia dokumentacji np. opinii wychowawców, nauczycieli, lekarzy, terapeutów,
- analizę zaleconych przez Poradnię wyników badań medycznych dostarczonych przez rodzica/opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia.
W zależności od potrzeb diagnoza zwykle trwa od dwóch do trzech godzin.
Po zakończeniu procesu diagnostycznego:
- rodzic/opiekun prawny lub pełnoletni uczeń uzyskuje ustną informację o wynikach diagnozy, a także wskazówki do pracy w domu,
- na pisemny wniosek rodzica/opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia wydawana jest opinia lub informacja o wynikach diagnozy,
- w zależności od potrzeb Poradnia podejmuje działania wspierające, profilaktyczne, interwencyjne i mediacyjne zarówno wobec dzieci/uczniów, jak również rodziców, wychowawców i nauczycieli.
Wywiad oraz omówienie wyników badań odbywa się zwykle bez udziału dziecka (dziecko w tym czasie czeka w poczekalni), a w spotkaniach diagnostycznych z psychologiem, pedagogiem dziecko uczestniczy samodzielnie.
2. Terapie:
TERAPIA PSYCHOLOGICZNA: Psychoterapia indywidualna – pomoc dla dzieci i młodzieży. Psychoterapia to cykl spotkań z terapeutą, w trakcie których zgłaszająca się osoba zajmuje się istotnymi dla siebie sprawami i problemami. Terapeuta nie ocenia swojego klienta, nie radzi mu, co ma zrobić, ale z uwagą towarzyszy w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. Czas trwania terapii ustalany jest indywidualnie.
W ramach terapii psychologicznej proponujemy:
- wsparcie terapeutyczne dla rodziców,
- terapię dziecka i nastolatka,
- szkołę dla rodziców ( wspieranie kompetencji wychowawczych rodziców ),
- indywidualne konsultacje dla rodziców, nauczycieli i innych osób pracujących na rzecz dzieci.
Psychoterapia pomaga w:
- radzeniu sobie w sytuacjach kryzysu,
- radzeniu sobie z napięciem, stresem,
- zaburzeniach nastoju,
- depresji, przygnębieniu; gdy brak jest sensu życia;
- rozwiązywaniu problemów życiowych,
- problemach psychosomatycznych (bóle brzucha, głowy, nudności itp.),
- lękach, fobiach,
- tworzeniu satysfakcjonujących relacji z bliskimi,
- towarzyszeniu w rozwoju osobistym, samopoznaniu.
TERAPIA PEDAGOGICZNA: Dzieci rozpoczynające naukę szkolną natrafiają na wiele trudności związanych z nauką czytania i opanowaniem poprawnej pisowni. Przezwyciężania trudności w nauce czytania i pisania dokonuje się w różny sposób. Jedną z metod jest terapia pedagogiczna.
Terapia pedagogiczna to seria specjalnie przygotowanych ćwiczeń, kładących szczególny nacisk na umiejętności pisania i czytania. Do podstawowych warunków powodzenia w pracy nad usuwaniem trudności w opanowywaniu czytania i pisania należy ustalenie przyczyn, podłoża tych trudności, dobór odpowiednich metod postępowania do wieku dziecka, jego poziomu umysłowego, uwzględnienie rodzaju i stopnia zaburzeń oraz poziomu już zdobytych umiejętności. Efekty terapii pedagogicznej będą szybsze i lepsze jeżeli współpraca i oddziaływanie rodziców i terapeuty będą się uzupełniać. Dlatego ważne, aby dziecko wykonywało poszczególne zadania nie tylko podczas zajęć z terapeutą, ale także w domu pod okiem rodzica.
Celem terapii pedagogicznej jest niwelowanie przyczyn i trudności w uczeniu się, a więc stworzenie dziecku możliwości do stymulacji rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego, funkcji percepcyjno-motorycznych oraz dążenie do wyrównywania braków w umiejętnościach i wiadomościach szkolnych.
Zajęcia z terapii pedagogicznej skierowane są m.in. do dzieci:
- o inteligencji przeciętnej i niższej niż przeciętna,
- z problemami w zakresie funkcji wzrokowych i słuchowych,
- z zaburzeniami rozwoju procesów emocjonalno-motywacyjnych,
- ujawniających problemy z nauką pisania i czytania.
Zasady korzystania z terapii pedagogicznej
- Zajęcia prowadzone są indywidualnie i kierowane do uczniów w młodszym wieku szkolnym z trudnościami w czytaniu i pisaniu.
- Terapia pedagogiczna odbywa się systematycznie jeden raz w tygodniu przez jeden lub dwa semestry roku szkolnego.
- Decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię pedagogiczną podejmuje pedagog poradni po przeprowadzonej diagnozie psychologiczno-pedagogicznej uwzględniając informacje przekazywane przez rodziców oraz osoby pracujące z dzieckiem.
- Rodzice dziecka zakwalifikowanego na zajęcia z terapii pedagogicznej otrzymują informację na temat zajęć.
- Rodzice zobowiązani są do systematycznej pracy w domu oraz usprawiedliwienia nieobecności dziecka.
- Trzykrotna nieusprawiedliwiona nieobecność oraz niestosowanie się do zaleceń pedagoga (wykonywanie ćwiczeń w domu) uprawnia do skreślenia z terapii pedagogicznej.
- Rodzic wyraża zgodę na prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych na określonych zasadach podpisując kontrakt z osobą prowadzącą zajęcia.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 60 minut. Prowadzone są indywidualne.
TERAPIA LOGOPEDYCZNA: Podczas diagnozy logopedycznej przeprowadzany jest wywiad, oceniana sprawność i budowa narządów mowy, sprawdzana poprawność artykulacji i poziom rozwoju językowego dziecka. Jeśli istnieje taka potrzeba logopeda/neurologopeda zaleca konsultacje z innymi specjalistami, np. ortodontą, laryngologiem, foniatrą, neurologiem, psychologiem.
Terapia logopedyczna jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży z terenu działania poradni. Jej celem jest korygowanie zaburzeń rozwoju mowy. Logopeda na podstawie przeprowadzonych badań opracowuje indywidualny program terapii dostosowany do potrzeb i możliwości każdego dziecka. Terapia logopedyczna prowadzona jest w formie zajęć indywidualnych, wymiar tych zajęć wynosi 30 min bezpośredniej pracy z dzieckiem.
Podczas prowadzenia terapii stosowane są metody pozwalające na osiągnięcie optymalnych rezultatów w jak najszybszym czasie oraz wykorzystywane są m.in. multimedialne programy logopedyczne, będące pomocą dydaktyczną, a jednocześnie atrakcyjną formą ćwiczeń.
Po zajęciach rodzic otrzymuje zestaw ćwiczeń utrwalających prawidłową wymowę oraz dokładne wskazówki do pracy z dzieckiem w domu.
Celem terapii logopedycznej jest między innymi:
- usprawnienie motoryki narządów mowy,
- korekcja wad artykulacyjnych,
- usprawnianie funkcji oddechowej oraz fonacyjnej,
- rozbudowanie zasobu słownictwa czynnego i biernego,
- wypracowanie alternatywnych zachowań komunikacyjnych,
- usuwanie zakłóceń procesu porozumiewania się.
Prowadzimy również:
- działalność profilaktyczną w formie przesiewowych badań logopedycznych w placówkach oświatowych, w których nie ma zapewnionej opieki logopedycznej, celem tych działań jest wczesne wykrycie wad wymowy i podjęcie działań zaradczych,
- udzielamy porad i konsultacji rodzicom, a także nauczycielom pracującym z dziećmi w szkołach i przedszkolach.
Zasady udzielania pomocy logopedycznej:
· decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię podejmuje logopeda/neurologopeda po przeprowadzonym badaniu logopedycznym.
· pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci nie objęte pomocą logopedyczną w innych placówkach oraz dzieci wymagające natychmiastowej pomocy ze względu na złożone zaburzenia rozwoju mowy.
- częstotliwość spotkań ustala logopeda/neurologopeda.
- rodzic zobowiązany jest do regularnego udziału w zajęciach według wcześniej ustalonych terminów oraz usprawiedliwienia nieobecności dziecka.
DORADZTWO ZAWODOWE: Celem podejmowanych w tym zakresie działań jest udzielanie uczniom pomocy w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej. Poradnia realizuje działania związane z informacją, orientacją i poradnictwem zawodowym dla szkół i placówek swojego rejonu. Odbiorcami usług Poradni są uczniowie, rodzice i nauczyciele. Pracownicy Poradni realizują zadania z poradnictwa zawodowego na terenie Poradni oraz na terenie placówek, z którymi współpracują.
W zakresie realizowanych zadań doradztwa zawodowego oferuje się:
- konsultacje indywidualne dla uczniów i rodziców,
- diagnozę psychologiczno-pedagogiczną z uwzględnieniem predyspozycji zawodowych ucznia,
- warsztaty dla uczniów klas VIII niezdecydowanych w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
- konsultacje indywidualne dla nauczycieli, pedagogów szkolnych i doradców zawodowych zatrudnionych w szkole,
- grupę wsparcia z zakresu doradztwa zawodowego dla pracowników szkół realizujących zadania z zakresu doradztwa zawodowego.
W ramach poradnictwa i orientacji zawodowej Poradnia wydaje następujące opinie w sprawie:
- przyjęcia ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy (OHP),
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej,
- możliwości podjęcia praktycznej nauki zawodu przez ucznia, który nie ukończył 14 lat do 1 września roku szkolnego, w którym rozpocznie praktykę zawodową.
3. Zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów i rodziców w tym:
· porady i konsultacje,
· warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców.
- Zajęcia psychoprofilaktyczne dla uczniów i rodziców na temat:
· uzależnień,
· bezpiecznego i celowego wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych,
· ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Mediacje:
· rodzinne,
· szkolne,
· rówieśnicze.
- Działania w trybie interwencyjno - kryzysowym.
- Wspomaganie dla nauczycieli i pracowników oświaty.
- Inne formy wspierania działalności przedszkoli, szkół, placówek opiekuńczo – wychowawczych, ośrodków kultury, ośrodków pomocy społecznej i innych oraz placówek działających na rzecz dziecka i rodziny, zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem.
Z uwagi na możliwość wystąpienia sytuacji, gdy zapotrzebowanie poszczególnych szkół/placówek/instytucji będzie przekraczać opisany powyżej zakres, proponuje się indywidualny kontakt osoby odpowiedzialnej za organizację zapotrzebowania
z opiekunem skierowanym z poradni do danej placówki.
Opieka pracowników Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej we Włodawie
nad placówkami edukacyjnymi działającymi w obszarze powiatu włodawskiego:
Miasto Włodawa:
• Szkoły ponadpodstawowe – opiekun mgr Aneta Demczuk
• Liceum Ogólnokształcące Nr 1 we Włodawie
• Zespół Szkół Zawodowych i II liceum Ogólnokształcące we Włodawie
• Zespół Szkół - Centrum Kształcenia Rolniczego w Korolówce Osadzie
• Szkoła Podstawowa z oddziałami przysposabiającymi do pracy we Włodawie i Branżowa Szkoła I stopnia we Włodawie
• Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy – opiekun mgr Jadwiga Zaorska
• Szkoła Podstawowa Nr 3 – opiekun mgr Jadwiga Zaorska
• Przedszkole Miejskie Nr 1
• Miejskie Przedszkole Integracyjne
• Przedszkole „Mała Akademia”
Gmina Włodawa i Miasto Włodawa: opiekun mgr Anna Mazgaj
• Szkoła Podstawowa w Orchówku
• Szkoła Podstawowa w Różance
• Szkoła Podstawowa w Żukowie
• Przedszkole „Maluszkowo”
• Szkoła Podstawowa Nr 2 we Włodawie
• Przedszkole Miejskie Nr 2 we Włodawie
Gmina Hańsk i Wola Uhruska: opiekun mgr Bożena Orłoś – Dąbrowska
• Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Hańsku
• Zespół Szkoły i Przedszkola w Woli Uhruskiej
• Szkoła Podstawowa w Uhrusku
• Szkoła Podstawowa w Macoszynie
Gmina Urszulin i Gmina Hanna: opiekun mgr Joanna Litwiniuk – Kupisz
• Szkoła Podstawowa w Urszulinie
• Przedszkole Gminne w Urszulinie
• Szkoła Podstawowa w Wytycznie
• Szkoła Podstawowa w Hannie
• Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Dołhobrodach
• Katolicka Szkoła Podstawowa im. Św. Teresy w Holeszowie
Gmina Stary Brus i Wyryki: opiekun mgr Magdalena Bondarczuk
• Szkoła Podstawowa w Starym Brusie
• Szkoła Podstawowa w Wyrykach
• Szkoła Podstawowa w Kaplonosach