Oferta Poradni

Psychologiczno-Pedagogicznej we Włodawie

      

OFERTA
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ WE WŁODAWIE

skierowana do przedszkoli, szkół, placówek oświatowych a także placówek opiekuńczo – wychowawczych, ośrodków kultury, ośrodków pomocy społecznej i innych instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny w obszarze powiatu włodawskiego obowiązująca w roku szkolnym 2025/2026

 

            Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna we Włodawie jest poradnią specjalistyczną.  Diagnozuje i wydaje orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i uczniów: niesłyszących, słabosłyszących, niewidzących, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, z autyzmem,
w tym Zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, niedostosowanych społecznie
i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, jak również orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD).

            Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna we Włodawie udziela bezpośredniej pomocy dzieciom, młodzieży i rodzicom na terenie poradni oraz rodzicom i nauczycielom na terenie przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, a w ramach współpracy ze środowiskiem na terenie, lub w ramach działań, placówek opiekuńczo – wychowawczych, kulturalnych, ośrodków pomocy społecznej i innych działających na rzecz dziecka i rodziny. Oferowane działania określone są Statutem Poradni oraz kierunkami Polityki Oświatowej Państwa przewidzianymi do realizacji w roku szkolnym 2025/2026  i są odpowiedzią na zapotrzebowanie środowiska, placówek oświatowych i poszczególnych grup odbiorców.

KORZYSTANIE Z USŁUG PORADNI JEST DOBROWOLNE I BEZPŁATNE.

 

Zakres oferty:

  1. Diagnoza.

Celem diagnozy jest określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i wychowawczych oraz możliwości psychofizycznych dziecka lub ucznia w odniesieniu do zgłaszanego we wniosku problemu.                        

Pełna diagnoza dziecka/ucznia w Poradni obejmuje:

  • rozmowę z rodzicem/opiekunem prawnym lub pełnoletnim uczniem dotyczącą rozwoju dziecka, jego zainteresowań, mocnych stron oraz problemów i trudności,  a także sytuacji rodzinnej,
  • badanie psychologiczne polegające na zastosowaniu wystandaryzowanych testów psychologicznych, które służą do oceny rozwoju poznawczego, językowego, emocjonalnego i społecznego,
  • badanie pedagogiczne, podczas którego badane są umiejętności szkolne ucznia (w tym pisanie, czytanie, liczenie),
  • badanie logopedyczne dla dzieci, które ujawniają trudności w mowie,
  • analizę dostarczonej przez rodzica/opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia dokumentacji np. opinii wychowawców, nauczycieli, lekarzy, terapeutów,
  • analizę zaleconych przez Poradnię wyników badań medycznych dostarczonych przez rodzica/opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia.

W zależności od potrzeb diagnoza zwykle trwa od dwóch do trzech godzin.

 

Po zakończeniu procesu diagnostycznego:

  • rodzic/opiekun prawny lub pełnoletni uczeń uzyskuje ustną informację o wynikach diagnozy, a także wskazówki do pracy w domu,
  • na pisemny wniosek rodzica/opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia wydawana jest opinia lub informacja  o wynikach diagnozy,
  • w zależności od potrzeb Poradnia podejmuje działania wspierające, profilaktyczne, interwencyjne i mediacyjne zarówno wobec dzieci/uczniów, jak również rodziców, wychowawców i nauczycieli.

Wywiad oraz omówienie wyników badań odbywa się zwykle bez udziału dziecka (dziecko w tym czasie czeka w poczekalni), a w spotkaniach diagnostycznych z psychologiem, pedagogiem dziecko uczestniczy samodzielnie.

2.       Terapie: 

TERAPIA PSYCHOLOGICZNA: Psychoterapia indywidualna – pomoc dla dzieci i młodzieży. Psychoterapia to cykl spotkań z terapeutą, w trakcie których zgłaszająca się osoba zajmuje się istotnymi dla siebie sprawami i problemami. Terapeuta nie ocenia swojego klienta, nie radzi mu, co ma zrobić, ale z uwagą towarzyszy w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. Czas trwania terapii ustalany jest indywidualnie.

W ramach terapii psychologicznej proponujemy:

  • wsparcie terapeutyczne dla rodziców,
  • terapię  dziecka i nastolatka,
  • szkołę dla rodziców ( wspieranie kompetencji wychowawczych rodziców ),
  • indywidualne konsultacje dla rodziców, nauczycieli i innych osób pracujących na rzecz dzieci.

Psychoterapia pomaga w:

  • radzeniu sobie w sytuacjach kryzysu,
  • radzeniu sobie z napięciem, stresem,
  • zaburzeniach nastoju,
  • depresji, przygnębieniu; gdy brak jest sensu życia;
  • rozwiązywaniu problemów życiowych,
  • problemach psychosomatycznych (bóle brzucha, głowy, nudności itp.),
  • lękach, fobiach,
  • tworzeniu satysfakcjonujących relacji z bliskimi,
  • towarzyszeniu w rozwoju osobistym, samopoznaniu.

TERAPIA PEDAGOGICZNA: Dzieci rozpoczynające naukę szkolną natrafiają na wiele trudności związanych z nauką czytania i opanowaniem poprawnej pisowni. Przezwyciężania trudności w nauce czytania i pisania dokonuje się w różny sposób. Jedną z metod jest terapia pedagogiczna.

Terapia pedagogiczna to seria specjalnie przygotowanych ćwiczeń, kładących szczególny nacisk na umiejętności pisania i czytania. Do podstawowych warunków powodzenia w pracy nad usuwaniem trudności w opanowywaniu czytania i pisania należy ustalenie przyczyn, podłoża tych trudności, dobór odpowiednich metod postępowania do wieku dziecka, jego poziomu umysłowego, uwzględnienie rodzaju i stopnia zaburzeń oraz poziomu już zdobytych umiejętności. Efekty terapii pedagogicznej będą szybsze i lepsze jeżeli współpraca i oddziaływanie rodziców i terapeuty będą się uzupełniać. Dlatego ważne, aby dziecko wykonywało poszczególne zadania nie tylko podczas zajęć z terapeutą, ale także w domu pod okiem rodzica.

Celem terapii pedagogicznej jest niwelowanie przyczyn i trudności w uczeniu się, a więc stworzenie dziecku możliwości do stymulacji rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego, funkcji percepcyjno-motorycznych oraz dążenie do wyrównywania braków w umiejętnościach i wiadomościach szkolnych.

 

Zajęcia z terapii pedagogicznej skierowane są m.in. do dzieci:

  • o inteligencji przeciętnej i niższej niż przeciętna,
  • z problemami w zakresie funkcji wzrokowych i słuchowych,
  • z zaburzeniami rozwoju procesów emocjonalno-motywacyjnych,
  • ujawniających problemy z nauką pisania i czytania.

Zasady korzystania z terapii pedagogicznej

  • Zajęcia prowadzone są indywidualnie i kierowane do uczniów w młodszym wieku szkolnym z trudnościami w czytaniu  i pisaniu.
  • Terapia pedagogiczna odbywa się systematycznie jeden raz w tygodniu przez jeden lub dwa semestry roku szkolnego.
  • Decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię pedagogiczną podejmuje pedagog poradni po przeprowadzonej diagnozie psychologiczno-pedagogicznej uwzględniając informacje przekazywane przez rodziców oraz osoby pracujące z dzieckiem.
  • Rodzice dziecka zakwalifikowanego na zajęcia z terapii pedagogicznej otrzymują informację na temat zajęć.
  • Rodzice zobowiązani są do systematycznej pracy w domu oraz usprawiedliwienia nieobecności dziecka.
  • Trzykrotna nieusprawiedliwiona nieobecność oraz niestosowanie się do zaleceń pedagoga (wykonywanie ćwiczeń w domu) uprawnia do skreślenia z terapii pedagogicznej.
  • Rodzic wyraża zgodę na prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych na określonych zasadach podpisując kontrakt z osobą prowadzącą zajęcia.

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 60 minut. Prowadzone są indywidualne.

TERAPIA LOGOPEDYCZNA: Podczas diagnozy logopedycznej przeprowadzany jest wywiad, oceniana sprawność i budowa narządów mowy, sprawdzana poprawność artykulacji i poziom rozwoju językowego dziecka. Jeśli istnieje taka potrzeba logopeda/neurologopeda zaleca konsultacje  z innymi specjalistami, np. ortodontą, laryngologiem, foniatrą, neurologiem, psychologiem.

Terapia logopedyczna jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży z terenu działania poradni. Jej celem jest korygowanie zaburzeń rozwoju mowy. Logopeda na podstawie przeprowadzonych badań opracowuje indywidualny program terapii dostosowany do potrzeb i możliwości każdego dziecka. Terapia logopedyczna prowadzona jest w formie zajęć indywidualnych, wymiar tych zajęć wynosi 30 min bezpośredniej pracy z dzieckiem.

Podczas prowadzenia terapii stosowane są metody pozwalające na osiągnięcie optymalnych rezultatów w jak najszybszym czasie oraz wykorzystywane są m.in. multimedialne programy logopedyczne, będące pomocą dydaktyczną, a jednocześnie atrakcyjną formą ćwiczeń.

Po zajęciach rodzic otrzymuje zestaw ćwiczeń utrwalających prawidłową wymowę oraz dokładne wskazówki do pracy z dzieckiem w domu.

Celem terapii logopedycznej jest między innymi:

  • usprawnienie motoryki narządów mowy,
  • korekcja wad artykulacyjnych,
  • usprawnianie funkcji oddechowej oraz fonacyjnej,
  • rozbudowanie zasobu słownictwa czynnego i biernego,
  • wypracowanie alternatywnych zachowań komunikacyjnych,
  • usuwanie zakłóceń procesu porozumiewania się.

Prowadzimy również:

  • działalność profilaktyczną w formie przesiewowych badań logopedycznych w placówkach oświatowych, w których nie ma zapewnionej opieki logopedycznej, celem tych działań jest wczesne wykrycie wad wymowy i podjęcie działań zaradczych,
  • udzielamy porad i konsultacji rodzicom, a także nauczycielom  pracującym z dziećmi w szkołach i przedszkolach.

Zasady udzielania pomocy logopedycznej:

·         decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię podejmuje logopeda/neurologopeda po przeprowadzonym badaniu logopedycznym.

·         pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci nie objęte pomocą logopedyczną w innych placówkach oraz dzieci wymagające natychmiastowej pomocy ze względu na złożone zaburzenia rozwoju mowy.

  • częstotliwość spotkań ustala logopeda/neurologopeda.
  • rodzic zobowiązany jest do regularnego udziału w zajęciach według wcześniej ustalonych terminów oraz usprawiedliwienia nieobecności dziecka.

DORADZTWO ZAWODOWE: Celem podejmowanych w tym zakresie działań jest udzielanie uczniom pomocy w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej. Poradnia realizuje działania związane z informacją, orientacją i poradnictwem zawodowym dla szkół i placówek swojego rejonu. Odbiorcami usług Poradni są uczniowie, rodzice i nauczyciele. Pracownicy Poradni realizują zadania z poradnictwa zawodowego na terenie Poradni  oraz na terenie placówek, z którymi współpracują.

W zakresie realizowanych zadań doradztwa zawodowego oferuje się:

  • konsultacje indywidualne dla uczniów i rodziców,
  • diagnozę psychologiczno-pedagogiczną z uwzględnieniem predyspozycji zawodowych ucznia,
  • warsztaty dla uczniów klas VIII niezdecydowanych w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
  • konsultacje indywidualne dla nauczycieli, pedagogów szkolnych i doradców zawodowych zatrudnionych w szkole,
  • grupę wsparcia z zakresu doradztwa zawodowego dla pracowników szkół realizujących zadania z zakresu doradztwa zawodowego.

W ramach poradnictwa i orientacji zawodowej Poradnia wydaje następujące opinie w sprawie:

  • przyjęcia ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy (OHP),
  • pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej,
  • możliwości podjęcia praktycznej nauki zawodu przez ucznia, który nie ukończył 14 lat do 1 września roku szkolnego, w którym rozpocznie praktykę zawodową.

3.       Zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów i rodziców w tym:

·         porady i konsultacje,

·         warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców.

  1. Zajęcia psychoprofilaktyczne dla uczniów i rodziców na temat:

·      uzależnień,

·      bezpiecznego i celowego wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych,

·      ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

  1. Mediacje:

·      rodzinne,

·      szkolne,

·      rówieśnicze.

  1. Działania w trybie interwencyjno - kryzysowym.
  2. Wspomaganie dla nauczycieli i pracowników oświaty.
  3. Inne formy wspierania działalności przedszkoli, szkół, placówek opiekuńczo – wychowawczych, ośrodków kultury, ośrodków pomocy społecznej i innych  oraz placówek działających na rzecz dziecka i rodziny, zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem.

 

Z uwagi na możliwość wystąpienia sytuacji, gdy zapotrzebowanie poszczególnych szkół/placówek/instytucji będzie przekraczać opisany powyżej zakres, proponuje się indywidualny kontakt osoby odpowiedzialnej za organizację zapotrzebowania
z opiekunem skierowanym z poradni do danej placówki.

 

Opieka pracowników Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej  we Włodawie

nad placówkami edukacyjnymi działającymi w obszarze powiatu włodawskiego:

 

Miasto Włodawa:

      Szkoły ponadpodstawowe – opiekun mgr Aneta Demczuk

      Liceum Ogólnokształcące Nr 1 we Włodawie

      Zespół Szkół Zawodowych i II liceum Ogólnokształcące we Włodawie

      Zespół Szkół - Centrum Kształcenia Rolniczego w Korolówce Osadzie

      Szkoła Podstawowa z oddziałami przysposabiającymi do pracy we Włodawie i Branżowa Szkoła I stopnia we Włodawie

      Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy – opiekun mgr Jadwiga Zaorska

      Szkoła Podstawowa Nr 3 – opiekun mgr Jadwiga Zaorska

         Przedszkole Miejskie Nr 1

      Miejskie Przedszkole Integracyjne

      Przedszkole „Mała Akademia”

 

Gmina Włodawa i Miasto Włodawa: opiekun mgr Anna Mazgaj

      Szkoła Podstawowa w Orchówku

      Szkoła Podstawowa w Różance

      Szkoła Podstawowa w Żukowie

      Przedszkole „Maluszkowo”

      Szkoła Podstawowa Nr 2 we Włodawie

      Przedszkole Miejskie Nr 2 we Włodawie

 

Gmina Hańsk i Wola Uhruska: opiekun mgr Bożena Orłoś – Dąbrowska

      Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Hańsku

      Zespół Szkoły i Przedszkola w Woli Uhruskiej

      Szkoła Podstawowa w Uhrusku

      Szkoła Podstawowa w Macoszynie

 

Gmina Urszulin i Gmina Hanna: opiekun mgr Joanna Litwiniuk – Kupisz

      Szkoła Podstawowa w Urszulinie

      Przedszkole Gminne w Urszulinie

      Szkoła Podstawowa w Wytycznie

      Szkoła Podstawowa w Hannie

      Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Dołhobrodach

      Katolicka Szkoła Podstawowa im. Św. Teresy w Holeszowie

 

Gmina Stary Brus i Wyryki: opiekun mgr Magdalena Bondarczuk

      Szkoła Podstawowa w Starym Brusie

      Szkoła Podstawowa w Wyrykach

      Szkoła Podstawowa w Kaplonosach

 

Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna we Włodawie

Partyzantów 17
22-200 Włodawa

tel/fax.: 82 572 12 71
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Sekretariat poradni jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00.

 

Godziny Pracy

Pracownicy Pedagogiczni:

  • Poniedziałek - od 8.00 do 16.00
  • Wtorek - od 8.00 do 17.00
  • Środa - od 8.00 do 17.00
  • Czwartek - od 8.00 do 17.00
  • Piątek - od 8.00 do 16.00

 

Adres e-Doręczenia:

AE:PL-10543-60585-SARBH-20

Raport o stanie dostępności 2025